ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΚΙΝΗΤΑ ΤΗΛΕΦΩΝΑ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ

Κάρτα SIM
Όλα τα κινητά τηλέφωνα αποτελούνται από δυο βασικά εξαρτήματα: την κάρτα SIM και τη συσκευή. Η κάρτα SIM παρέχει τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου. Επίσης περιλαμβάνει ένα μοναδικό μικροτσίπ, στο οποίο μπορούμε να αποθηκεύουμε πληροφορίες, όπως για παράδειγμα τον τηλεφωνικό κατάλογο, αναπάντητες κλήσεις, κληθέντες αριθμούς γραπτά μηνύματα.
Αν μεταφέρουμε την κάρτα SIM από ένα κινητό τηλέφωνο σε άλλο, η πληροφορία που είναι αποθηκευμένη στην κάρτα SIM μεταφέρεται και αυτή στο νέο κινητό τηλέφωνο.
PIN
Είναι ο τετραψήφιος κωδικός που πρέπει να πληκτρολογήσουμε αφού εισάγουμε την κάρτα SIM και ενεργοποιήσουμε το κινητό μας τηλέφωνο. Τον αριθμό PIN βρίσκουμε στον σφραγισμένο φάκελο που μας δίνεται κατά την αγορά της κάρτας SIM μαζί με τον οδηγό υπηρεσιών. Μπορούμε να αλλάξουμε τον αριθμό PIN από το μενού του κινητού τηλεφώνου με ένα νέο αριθμό PIN της επιλογής μας η και ακόμη να τον καταργήσουμε.
International Mobile Equipment Identity (IMEI)
Πρόκειται για τον κωδικό που υπάρχει σε κάθε κινητό τηλέφωνο ο οποίος είναι μοναδικός. Αναγράφεται στο πίσω μέρος της μπαταρίας του τηλεφώνου η το βρίσκετε και το διαβάζετε στην οθόνη πατώντας *#06#
Κάθε φορά που ενεργοποιούμε την συσκευή μας ο συγκεκριμένος αριθμός στέλνεται στον κεντρικό υπολογιστή του δικτύου και έτσι το δίκτυο γνωρίζει ποιος χρησιμοποιεί την συγκεκριμένη συσκευή.
Σε περίπτωση απώλειας η κλοπής του κινητού τηλεφώνου πρέπει αρχικά να απευθυνθούμε στην αστυνομία ώστε να κάνουμε τη σχετική δήλωση.
Bluetooth
Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα η μεταφορά πληροφορίας μεταξύ κινητών τηλεφώνων η μεταξύ κινητών τηλεφώνων και ηλεκτρονικών υπολογιστών, ήταν δυνατή με την χρήση καλωδίων, υπέρυθρων ακτινων κλπ. Πλέον, τα κινητά τηλέφωνα φέρουν ενσωματωμένη τη λειτουργία Bluetooth. Το Bluetooth είναι ένα πρωτόκολλο ασύρματης επικοινωνίας ανάμεσα σε συσκευές που υποστηρίζουν την συγκεκριμένη τεχνολογία, με σκοπό τη μεταφορά φωνής και δεδομένων.
Πρακτικά, καταργεί τη χρήση καλωδίων για την διασύνδεση ακόμη και οικιακών συσκευών, όπως σαρωτες (scanners), ακουστικά, μικρόφωνα, ψηφιακές κάμερες,
βιντεοκάμερες.
Επιτρέπει δηλαδή να συνδέσουμε το κινητό τηλέφωνο με τον υπολογιστή μας, να μεταφέρουμε δεδομένα όπως εικόνες, επαφές από τον τηλεφωνικό κατάλογο και σημειώσεις από κινητό προς κινητό, να συνδεθούμε στο διαδικτυο (ιντερνετ) και να ανταλλάξουμε πληροφορίες. Και όλα αυτά χωρίς ενοχλητικά καλώδια και πολύπλοκες ρυθμίσεις.
Τρόποι πληρωμής.
Προγράμματα συμβολαίου.
Υπάρχει η δυνατότητα πληρωμής του λογαριασμού του κινητού μας τηλεφώνου, σε μηνιαία βάση, μέσω της εγγραφής μας σε κάποιο πρόγραμμα συμβολαίου στις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας που υπάρχουν στην χώρα μας. Ο κάτοχος του συμβολαίου μπορεί να ζητήσει αναλυτική κατάσταση κλήσεων, προκείμενου να έχει σαφή εικόνα των κινήσεων (κλήσεις, γραπτά μηνύματα κλπ) που πραγματοποιούνται κατά την διάρκεια του μήνα, καθώς και των χρεώσεων αυτών.
Προγράμματα καρτοκινητης.
Πρόκειται για τις γνωστές σε όλους μας κάρτες ανανέωσης χρόνου ομιλίας που βρίσκουμε σε καταστήματα που πωλούν είδη κινητής τηλεφωνίας, στα περίπτερα στα μίνι μαρκετ κλπ. Τα προγράμματα καρτοκινητης δίνουν τη δυνατότητα να πληρώνουμε προκαταβολικά τις υπηρεσίες που πρόκειται να χρησιμοποιήσουμε, όπως για παράδειγμα τις κλήσεις και τα γραπτά μηνύματα. Μόλις το καταβεβλημένο ποσό έχει χρησιμοποιηθεί, θα πρέπει να ανανεωθεί. Δεν αποστέλλεται λογαριασμός και για το λόγο αυτό δεν υπάρχει δυνατότητα να ανατρέξουμε στις κλήσεις κλπ που έχουμε πραγματοποιήσει.
Τι μπορούμε να κάνουμε!
Εάν πιστεύουμε ότι χρειαζόμαστε πληροφορίες για το τρόπο, με τον οποίο το παιδί μας χρησιμοποιεί το κινητό του τηλέφωνο, για παράδειγμα ποιον καλεί η αν έχει πρόσβαση στο διαδικτυο, μπορούμε να εγγραφούμε με το δικό μας όνομα σε κάποιο πρόγραμμα συμβολαίου (για την εγγραφή σε πρόγραμμα συμβολαίου απαιτείται ο πελάτης να είναι άνω των 18 ετών και να λαμβάνονται υπόψη α) ότι ο χρήστης της σύνδεσης είναι το παιδί μας και β) τα δικαιώματα χρήσης και ενημέρωσης αυτού), ώστε σε μηνιαία βάση να λαμβάνουμε αναλυτική κατάσταση κλήσεων κλπ.
Φωνητικές κλήσεις και όχι μόνο.
Γραπτό μήνυμα (SMS).
Η συγκεκριμένη υπηρεσία επιτρέπει ανά πάσα στιγμή την αποστολή και λήψη γραπτών μηνυμάτων (SMS). Είναι ιδιαίτερα δημοφιλής στους ανήλικους καθώς είναι μια γρήγορη και οικονομική υπηρεσία που τους επιτρέπει να βρίσκονται σε επαφή με τους φίλους τους. Το γραπτό μήνυμα μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για την αγορά ήχων κλήσης (ring tones) η ακόμα και για τη συμμετοχή σε ψηφοφορία κάποιου τηλεπαιχνιδιού η διαγωνισμού.
Μηνύματα πολυμέσων (MMS)
Η συγκεκριμένη υπηρεσία προσφέρει τη δυνατότητα δημιουργίας και αποστολής μηνυμάτων με εικόνα, κείμενο και ήχο, καθώς και τη λήψη και αποστολή βίντεο μικρής διάρκειας
Τηλέφωνα με κάμερα και μηνύματα πολυμέσων (MMS).
Πολλά κινητά τηλέφωνα περιλαμβάνουν τη λειτουργία κάμερας. Έχουμε δηλαδή τη δυνατότητα να τραβήξουμε φωτογραφίες η βίντεο. Τις φωτογραφίες και τα βίντεο αυτά μπορούμε να τα αποθηκεύσουμε στο κινητό τηλέφωνο και να τα στέλνουμε μέσω μηνυμάτων πολυμέσων (MMS) σε αλλά συμβατά κινητά τηλέφωνα η σε ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail). Παράλληλα, μπορούμε να τα αποθηκεύσουμε στο κινητό τηλέφωνο η να τα μεταφέρουμε σε ηλεκτρονικό υπολογιστή.
Οι συγκεκριμένες υπηρεσίες μπορεί να είναι ιδιαίτερα ψυχαγωγικές για τα παιδιά. Ωστόσο, είναι σημαντικό να διασφαλίσουμε ότι το παιδί μας γνωρίζει πώς να χρησιμοποιεί το κινητό του τηλέφωνο υπεύθυνα, χωρίς να προκαλεί αναστάτωση.
Υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας και περιεχομένου στο κινητό τηλέφωνο.
Οι υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας και περιεχομένου είναι υπηρεσίες που παρέχουν περιεχόμενο (πληροφορίες, ψυχαγωγία, παιχνίδια, ήχους κλήσης, βίντεο κλπ) η/ και αυξημένες δυνατότητες επικοινωνίας (ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, chat, συμμετοχή σε ψηφοφορία televoting κλπ) στο χρήστη μέσω του κινητού του τηλεφώνου.
Πρόκειται για υπηρεσίες που παρέχονται είτε μέσω κλήσης σε συγκεκριμένους αριθμούς (τετραψήφιους η δεκαψηφιους της μορφής 901) είτε μέσω γραπτού μηνύματος (SMS), είτε μέσω ηλεκτρονικών πυλών (portals, όπως στο διαδικτυο).
Στην πλειοψηφία τους είναι υπηρεσίες <αυξημένης χρέωσης>, δηλαδή κοστίζουν περισσότερο από τις καθιερωμένες υπηρεσίες που εξυπηρετούν την προσωπική μας επικοινωνία. Μπορεί να έχουν τη μορφή συνδρομής (πχ εβδομαδιαία αθλητική ενημέρωση μέσω γραπτού μηνύματος / εικόνας / βίντεο η μεμονωμένης χρήσης (πχ αγορά ενός παιχνιδιού).
Οι περισσότερες από αυτές τις υπηρεσίες παρέχονται τόσο από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας (από την κάθε μια αποκλειστικά για τους πελάτες της ), όσο και από τρίτες εταιρείες που μπορούν να τις παρέχουν στους πελάτες όλων των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας.
Σε περίπτωση που επιθυμούμε να ακυρώσουμε τη συνδρομή μας σε κάποια τέτοια υπηρεσία η για οποιοδήποτε άλλο θέμα κι εφόσον γνωρίζουμε τον αριθμό- κωδικό, μέσω του οποίου μας παρέχεται η υπηρεσία, το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας μπορεί να δώσει πληροφορίες εάν η υπηρεσία παρέχεται από την συγκεκριμένη εταιρεία η να δώσει το τηλέφωνο επικοινωνίας της εκάστοτε τρίτης εταιρείας.
Πρόσβαση στο διαδικτυο.
Πολλά κινητά τηλέφωνα επιτρέπουν την πρόσβαση στο διαδικτυο, η οποία έχει γίνει ακόμα ταχύτερη με τη λειτουργία των δικτύων κινητής τηλεφωνίας 3ης γενιάς. το διαδικτυο αποτελεί μια πολύτιμη και ανεξάντλητη πηγή πληροφοριών, όμως περιλαμβάνει και πληροφορίες, οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να θεωρηθούν ακατάλληλες για παιδιά. Δεδομένου ότι το διαδικτυο δεν γνωρίζει σύνορα και δεν υπόκειται σε περιορισμούς από τις εθνικές νομοθεσίες, συχνά πραγματοποιούνται περιορισμένοι νομικοί έλεγχοι στο περιεχόμενο του.
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο (e-mail)
Μέσω του κινητού τηλεφώνου υπάρχει η δυνατότητα πρόσβασης σε πραγματικό χρόνο σε λογαριασμούς ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) δηλαδή ο χρήστης μπορεί να δέχεται και να στέλνει e-mail. Παράλληλα αν κάποια e-mail περιέχουν επισυναπτόμενα αρχεία, ο χρήστης μπορεί να τα ανοίξει και να τα δει.
Υπηρεσίες chat.
Μέσω του κινητού τηλεφώνου μπορούμε να αποκτήσουμε πρόσβαση σε chat rooms.
Τα chat rooms είναι εικονικά σημεία συνάντησης η αλλιώς εικονικά σημεία συζήτησης, στα οποία μπορεί να γίνει διάλογος. Μέσω αυτών μπορούμε να συζητήσουμε με φίλους αλλά και με άτομα που πιθανώς δεν γνωρίζουμε.
Στις υπηρεσίες chat, μπορεί κανείς να βρει τόσο δημόσια ( public) chat rooms όσο και ιδιωτικά (privet) chat rooms. Τα public chat rooms δημιουργούνται από τους <λειτουργούς> (π.χ. λειτουργός των chat rooms της Vodafone είναι η Vodafone των chat rooms της Yahoo!είναι το Yahoo!) της υπηρεσίας, έχουν συγκεκριμένα θέματα που ανανεώνονται τακτικά και μπορεί να συμμετέχει ο καθένας. Τα privet chat rooms δημιουργούνται από τους χρήστες για θέματα της επιλογής τους και συμμετέχουν αποκλειστικά αυτοί με τους οποίους επιθυμεί να επικοινωνεί ο δημιουργός του chat room. Στα Public rooms ο χρήστης μπορεί μέσω της εντολής <Block> να αποκλείσει ένα συγκεκριμένο χρήστη από το να του αποστέλλει γραπτά μηνύματα( δηλαδή πληκτρολογώντας τη λέξη Block και τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου η το ψευδώνυμο του χρήστη και αποστέλλοντας τα με γραπτό μήνυμα στο 2700 εάν πρόκειται για σύνδεση Vodafone.
Αξίζει να σημειώσουμε επίσης, το διαχωρισμό σε moderated chat και un-moderated chat. Στην πρώτη κατηγορία υπάρχει έλεγχος από το δημιουργό της υπηρεσίας (άμεσα η μέσω τρίτης εταιρείας) όλων των μηνυμάτων των χρηστών της υπηρεσίας, με στόχο την τήρηση των όρων ασφαλείας της υπηρεσίας. Στην δεύτερη κατηγορία δεν υπάρχει κανένας έλεγχος των μηνυμάτων που ανταλλάσσουν οι χρήστες. Είναι σημαντικό οι προτάσεις που ακολουθούν για τη σωστή χρήση των υπηρεσιών chat να εφαρμόζονται τόσο στην περίπτωση των moderated όσο και στην περίπτωση των un-moderated chat rooms.
Social Networking sites/blogs στο διαδυκτιο.
Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται σημαντική αύξηση στη χρήση των social networking sites και των blogs από τους χρήστες του διαδικτυου και ειδικότερα τους νέους. Στα πρώτα οι χρήστες μπορούν να δημιουργήσουν προσωπικές σελίδες, να ανταλλάσσουν πληροφορίες, φωτογραφίες, αγαπημένες ηλεκτρονικές σελίδες και γενικότερα να βρίσκονται σε επαφή με άλλος χρήστες στο διαδικτυο. Τα blogs είναι και αυτά sites, μοιάζουν όμως περισσότερο με ημερολόγια στα οποία οι χρήστες δημοσιεύουν σκέψεις, απόψεις, και ενδιαφέροντα, τα οποία θέλουν να μοιραστούν με άλλους χρήστες.
Είναι φανερό ότι ο όγκος και η πληθώρα των πληροφοριών και του περιεχομένου αυτών των sites μπορεί να εμπεριέχει και περιεχόμενο ακατάλληλο για ανήλικους (ερωτικό, βίαιο, κ.λ.π.)
Τα παραπάνω sites γίνονται σταδιακά προσβασιμα και μέσω των κινητών τηλεφώνων. Για το λόγο αυτό, ως γονείς, θα πρέπει να συμβουλεύουμε τα παιδιά μας να μην κοινοποιούν προσωπικά τους στοιχεία, να αποφεύγουν προκλητικά, βιαία η επιθετικά περιεχόμενα, καθώς επίσης και να είναι προσεκτικά όταν επικοινωνούν με άλλους χρήστες του διαδικτυου.
Ως γονείς, θα πρέπει επίσης να ελέγχουμε και οι ίδιοι τους τόπους αυτούς διαβάζοντας παράλληλα τους όρους και τις προϋποθέσεις χρήσης τους, έτσι ώστε να βεβαιωνόμαστε για το περιεχόμενο και για την πολιτική των δικτυακών τόπων που επισκέπτονται τα παιδιά μας.
Κακόβουλη επικοινωνία.
Στις μέρες μας υπάρχουν-δυστυχώς- άτομα που χρησιμοποιούν το κινητό τους τηλέφωνο προκείμενου να παρενοχλήσουν η να εκφοβήσουν συνάνθρωπους τους.
Αυτό το επιτυγχάνουν μέσω της καταχρηστικής χρήσης των υπηρεσιών, όπως για παράδειγμα των κλήσεων, των γραπτών μηνυμάτων(SMS), των μηνυμάτων πολυμέσων (MMS).
Είναι σημαντικό να είμαστε γνώστες του προβλήματος αυτού έτσι ώστε να μπορέσουμε να στηρίξουμε τα παιδία μας στην περίπτωση που αντιμετωπίσουν κάποιο σχετικό περιστατικό.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, αυξάνεται συνεχώς η ανησυχία σχετικά με τον τρόπο χρήσης των νέων τεχνολογιών, για παράδειγμα των chat rooms από παιδοφιλους, οι οποίοι προσπαθούν με κάθε τρόπο μα επικοινωνήσουν με παιδιά και να τα συναντήσουν από κοντά. Είναι δύσκολο να εντοπισθεί ένα τέτοιο περιστατικό, καθώς τα συγκεκριμένα άτομα μεταχειρίζονται τα παιδιά με τέτοιο τρόπο ώστε να τους εμπιστευθούν και στην συνέχεια να τους εκμυστηρευθούν προσωπικά στοιχεία, όπως για παράδειγμα τον αριθμό του κινητού τους τηλεφώνου. Επίσης φροντίζουν να τα ενθαρρύνουν να κρατούν ως μυστικό την μεταξύ τους επικοινωνία.
Στην Spam, ενοχλητικά μηνύματα και ιοί.
Ο όρος <spam>, <ανεπιθύμητη επικοινωνία>, η/ και <ενοχλητικά μηνύματα>, προέρχεται από το διαδικτυο και αφορά στην αυθαίρετη και δίχως τη συναίνεση μας επικοινωνία, για παράδειγμα λήψη εικόνων η γραπτών μηνυμάτων. Στην κινητή τηλεφωνία, τα ενοχλητικά μηνύματα προέρχονται συνήθως από εταιρείες που προωθούν νέα προϊόντα η υπηρεσίες, ζητώντας μας να επικοινωνήσουμε με κάποιο αριθμό.
Απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή, καθώς τέτοιοι αριθμοί μπορεί να ανήκουν στην κατηγορία <αυξημένης χρέωσης> κάτι που ενδεχομένως να περιλαμβάνει επί πλέον κόστος από τις καθιερωμένες υπηρεσίες (βλέπε Υπηρεσίες Προστιθέμενης αξίας και Περιεχομένου)
Ωστόσο, υπάρχει το ενδεχόμενο να έχουμε αποδεχθεί κατά λάθος να λαμβάνουμε ενημερωτικά γραπτά μηνύματα. Για παράδειγμα μπορεί να έχουμε συμμετάσχει σε ένα διαγωνισμό και χωρίς προηγουμένως να έχουμε διαβάσει τους όρους να έχουμε συμφωνήσει με αυτούς, ενώ μέσα στο περιεχόμενο τους μπορεί να αναφέρεται ότι έχουμε δώσει τη συγκατάθεση μας για την λήψη ενημερωτικών μηνυμάτων.
περίπτωση αυτή μπορούμε να καλέσουμε το τμήμα Εξυπηρέτησης πελατών του δικτύου που είμαστε συνδρομητές, αρχικώς για να επικοινωνήσουμε στην εταιρεία το ζήτημα μας έτσι ώστε η ίδια (και ιδιαίτερα στην περίπτωση που υπάρχει σχέση συνεργασίας με τον πάροδο-αποστολέα των συγκεκριμένων μηνυμάτων) να λάβει με την σειρά της εσωτερικά όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αντιμετώπιση του συμβάντος, αλλά και να ενημερωθούμε από ποια εταιρεία προέρχονται τα σχετικά γραπτά μηνύματα, ώστε να επικοινωνήσουμε μαζί τους και να ζητήσουμε να σταματήσει η αποστολή αυτών.
Παράλληλα το διαδικτυο μαστίζεται από ιούς που ενδέχεται να αποδειχθούν ενοχλητικοί και επιβλαβείς, ενώ επίσης μπορούν να δημιουργήσουν προβλήματα στο λογισμικό του κινητού μας τηλεφώνου και κατ επέκταση στις προσωπικές μας πληροφορίες. Για τον λόγο αυτό, δεν πρέπει να καλούμε άγνωστους αριθμούς από τις αναπάντητες κλήσεις που βρίσκουμε στο κινητό μας.

πηγη: sygxronitexnologia.wordpress.com (ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΕΤΣΕΛΗΣ)

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη