Η ένταξη του σιδηροδρόμου της Πελοποννήσου στο Παγκόσμιο Δίκτυο Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO


Η Πελοπόννησος, με τον απαράμιλλο πλούτο σε φυσικά τοπία ιδιαιτέρου κάλλους, αρχαιολογικούς χώρους παγκόσμιας εμβέλειας, ιστορικούς τόπους και μνημεία, πολιτιστικές εκδηλώσεις διεθνούς ακτινοβολίας και εξαιρετικής ποιότητας αγροτικά προϊόντα απευθύνεται σε όλες τις κατηγορίες ταξιδιωτών. Δεν είναι τυχαίο ότι ο Αρκαδικός Μύθος επηρέασε βαθειά την ευρωπαϊκή κουλτούρα του Διαφωτισμού και της Αναγέννησης δημιουργώντας φιλοσοφικά, λογοτεχνικά και καλλιτεχνικά ρεύματα που αποτελούν την βάση του ευρωπαϊκού πνεύματος και πολιτισμού. Η Πελοπόννησος, ως λίκνο του σύγχρονου Ελληνικού κράτους (κήρυξη της Επανάστασης του ’21, το Ναύπλιο ως η πρώτη πρωτεύουσα της Ελλάδας) αποτελεί ένα τόπο εξέχουσας ιστορικής σημασίας.

Η έλλειψη ολοκληρωμένου σχεδιασμού και συντονισμού των αρμόδιων κρατικών και ιδιωτικών φορέων καθώς και η επικράτηση του τουριστικού μοντέλου των προηγούμενων δεκαετιών το οποίο δεν ενσωμάτωσε με αειφόρο και ισόρροπο τρόπο τον φυσικό και πολιτιστικό πλούτο, οδήγησαν σε μία άναρχη και ανισοβαρή περιφερειακή ανάπτυξη:Συγκέντρωση τουριστικών εγκαταστάσεων- συχνά αμφίβολης αισθητικής και ποιότητας προσφερομένων υπηρεσιών- κατά μήκος των παραλιακών ζωνών με παράλληλη ερήμωση των ορεινών περιοχών. Οι κοινωνικοί, δημογραφικοί και οικονομικοί δείκτες είναι ιδιαιτέρως ανησυχητικοί: Σε 45% των ορεινών κοινοτήτων μικρότερων των 500 κατοίκων, η μείωση του πληθυσμού ανέρχεται από  10 έως 250 άτομα.(ΕΛΣΤΑΤ 1991,2001)

Η αξιοποίηση του υφιστάμενου ανενεργού σιδηροδρομικού δικτύου για τουριστικούς σκοπούς θα μπορούσε να έχει πολλαπλές θετικές επιδράσεις σε διάφορους τομείς: ήπια και αειφόρο χωρική, οικονομική και δημογραφική ανάπτυξη, αξιοποίηση της φυσικής, πολιτιστικής και βιομηχανικής κληρονομιάς, περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση των εμπλεκόμενων δημόσιων και ιδιωτικών φορέων. Το τραίνο ως ένα σύγχρονο, υψηλού επιπέδου τουριστικό προϊόν θα μπορούσε να αποτελέσει το όχημα για την πολυπόθητη αποκέντρωση και την έξοδο από την υφιστάμενη κοινωνική και οικονομική κρίση.

Το Πολυτεχνείο ΕΤΗ της Ζυρίχης με πρωτοβουλία του καθηγητή κυρίου Bernd Scholl, αξιοποιώντας την τεράστια εμπειρία του σε θέματα αξιοποίησης των σιδηροδρομικών υποδομών για την περιφερειακή τουριστική ανάπτυξη και σε συνέχεια του επιστημονικού έργου CODE PATRAS ,διοργανώνει στις 20 και 21 Οκτωβρίου στην Ζυρίχη ένα διεθνές συμπόσιο με θέμα <Τουρισμός, Τραίνο και Περιφερειακή Ανάπτυξη>. Θα παρουσιασθούν υλοποιημένα παραδείγματα από την διεθνή εμπειρία σιδηροδρομικών διαδρομών ενταγμένων στο Παγκόσμιο Δίκτυο Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco, και θα διερευνηθεί η αντίστοιχη δυνατότητα ένταξης του Σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου στο Δίκτυο Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco.

 Έχουν προσκληθεί και θα παραστούν:ο Πρόεδρος του ΟΣΕ κος Γ. Αποστολόπουλος, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ κος Κ. Πετράκης, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ κος Α. Σχίζας, ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου κος Π. Τατούλης, ο Περιφερειάρχης Δ. Ελλάδας κος Α. Κατσιφάρας, ο καθηγητής του ΠΠ κος Β.Παππάς, ο Καθηγητής του ΕΜΠ κος Μωραίτης, o τ. Πρόεδρος του ΟΣΕ κος Π.Θεοφανόπουλος, αντιπεριφερειάρχες και εκπρόσωποι των Περιφερειών Πελοποννήσου, Δ.Ελλάδας, τηςΓΑΙΑΟΣΕ, του ΣΦΣ Ελλάδας ,του ΣΦΣ Αρκαδίας καθώς και έγκριτοι Έλληνες και Ελβετοί επιστήμονες πολεοδόμοι και συγκοινωνιολόγοι, μέλη του CODE PATRAS. Υπεύθυνη για τον επιστημονικό συντονισμό είναι η κα Ε. Φρεζάδου, Αρχιτέκτων-Πολεοδόμος.Τα έξοδα του Συμποσίου καλύπτονται εξ ολοκλήρου από το Πολυτεχνείο ΕΤΗ της Ζυρίχης.Τα αποτελέσματα των εργασιών του Συμποσίου θα ανακοινωθούν σε επόμενο Δ.Τ. τον Νοέμβριο 2016.

 

Post a Comment

Νεότερη Παλαιότερη